Schoolbezoek Jhiljhile

25 februari 2019 - Ratnanagar, Nepal

Als we aankomen bij de school zijn we ruim op tijd. We bezoeken deze school omdat alle kinderen uit Jhiljhile komen en door de kleinsten steeds werd verzuimd. Deze afstand is te groot en de moeders hebben geen tijd om te halen en te brengen door allerlei werkzaamheden. Met de aanschaf van de autosafari, een grote, veilige tuktuk, worden de kleinsten nu - in 3 ritten - veilig van en naar school gebracht. Daar komtie aan! De kinderen tuimelen bijna over elkaar heen om er uit te komen en….naar het strategisch opgestelde snoepkraampje te lopen om nog iets lekkers te komen. We zijn een beetje verbaasd, maar vooruit, we zijn zelf ook kind geweest en besluiten wel om de meegebrachte snoepjes niet uit te delen. Bimal (EFF) gaat meteen met de kinderen een spel doen, het is mooi te zien hoe goed hij met ze omgaat.

De school gaat t/m klas 5 dan gaan de kinderen naar een van de nabijgelegen scholen voor verder onderwijs. Wie zich wellicht afvraagt hoe het komt dat er op deze school dan van die grote kinderen zitten: door gebrek aan geld stromen kinderen vaak pas later in. Als er een sponsor is gevonden of als de ouders wat meer zijn gaan verdienen.

Het programma bestaat uit dansen en traditionele kinderspelen. Voor de jongens het “hanengevecht”, ze pakken met 1 arm 1 been op en moeten elkaar al huppend op 1 been uit het evenwicht zien te brengen. De meisjes doen “in-uit”. Ze staan rondom een cirkel en moeten met beide benen en handen in ze zij in en uit de cirkel springen. Natuurlijk wisselt de hoofdonderwijzer in en uit onregelmatig af en gaat hij steeds sneller. Wie overblijft wint. Een erg leuke enige ochtend waarbij de hoofdonderwijzer niet ophoudt ons te vertellen hoe blij hij is met onze hulp. Dat is fijn te weten. We vervolgen onze weg daarna naar het dorp Jhiljhile, maar daarover later meer. !

1. Saskia van Veen:
    Beste Lenie,

Wat een positieve ontwikkeling. Zo’n truck die de kinderen van en naar school helpt. Wat een lieve mensen waartussen de kinderen zich begeven. Wat is veiligheid toch belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.
    Jullie doen fantastisch werk. Ik kan me goed voorstellen dat jullie hier veel energie van krijgen.

Groetjes

Saskia
  2. Joke Breederland:
    25 februari 2019
    Wat een mooi verhaal, fijn dat de kleinsten nu ook veilig naar school kunnen! Deze bus zou in Nederland ook een uitkomst zijn lijkt me veiliger als "de stint" hier.
    Prachtige foto's!

Fijne reis verder,
    Groetjes Joke
  3. Rita:
    25 februari 2019
    ...., en wat een mooie foto’s. Verder wens ik jullie nog een goede en aangename reis, Rita.
  4. Corrie:
    26 februari 2019
    Wat mooi om op deze manier met jullie mee te kunnen reizen. Goed om de positieve ontwikkelingen te lezen!
  5. Marijke Bruin:
    27 februari 2019
    Wat een prachtige belevenissen en blije kinderen en volwassenen om jullie heen!
    Daar krijg je zelf ook energie van!
    We blijven jullie volgen!
    Net Rene Veldt voor laatste keer op de koffie met taartje gehad lekker in de zon in de tuin en hij gaat ook morgen weer naar Nepal terug tot mei!
    Namaste en geniet van alles!