De eerste week zit er op!

26 februari 2017 - Dhulikhel, Nepal

Het eerste deel van onze reis zit er op. We zijn vandaag van Janakpur naar Dhulikel gereisd. We hebben hiermee het oostelijk deel van Nepal verlaten en zijn weer in de Kathmandu vallei. Tijd om de balans op te maken.

De reden van onze reis naar het oosten waren onze projecten voor de Mushahar en Satar. Deze maakten de lange reis naar Jhapa meer dan de moeite waard. Wat ons opviel aan dit deel van Nepal dat het hier zichtbaar armer is dan meeste gebieden die wij al kenden. De keus om hier projecten te steunen was dus een juiste. Voor het eerst hebben we hier kind-bruiden gezien en niet 1, maar diverse malen. En pas getrouwde jonge meisjes van max 17,18 jaar die met hun man naar de tempel kwamen. Onzeker, mager, schuw met gebogen hoofd en soms al moeder. Pijnlijk om te zien en om een brok van in je keel te krijgen en dat geldt ook voor de kinderarbeid die we hier nog best veel hebben gezien, bijvoorbeeld in de steenfabrieken. Wij maken ons gelukkig niet alleen bezorgd om dit soort problemen, de posters bewijzen dat men er hier ook aandacht aan schenkt.

Er is in dit deel van Nepal bijna geen toerisme uit het westen en de Indiase invloeden zijn hier groot. De meeste mensen op doorreis die wij zijn tegengekomen zijn mensen uit Nepal en India. De lokale bevolking bekijkt ons verwonderd. Er was een keer iemand boos dat wij, uit zo’n rijk land, zo’n arm land kwamen bezoeken, maar de meeste mensen zijn lief, hulpvaardig, vriendelijk en vooral nieuwsgierig. Het aantal keren dat wij gevraagd zijn om met mensen op de foto te gaan zijn ontelbaar en de vraag waar wij vandaan komen is vele malen gesteld. Niet dat men Nederland hier goed kan plaatsen: “o ja, ik ken ook iemand die in Denemarken woont", was nog redelijk in de buurt, maar de meesten hebben geen flauw idee. De Heilige mannen vinden het hier gewoon leuk om op de foto te gaan en vragen er (nog) geen geld voor. We zijn bij ceremonies uitgenodigd, mochten er deel van uitmaken, onze aanwezigheid, en in een geval zelfs een zegen voor een bruidspaar van ons, zal hen meer geluk brengen….bijzonder.

De commercie is nog vrij authentiek, alles is hier goedkoper en we betalen voor de meeste producten geen absurd hoge prijs. Toen ik vandaag een beetje afdong voor een aankoop zegt die man tegen mij (Linda) ”je lijkt wel een Nepali” en ik zie dat als een mooi compliment ;-).

1. Suzan:
    26 februari 2017
    Wat een mooi verhaal/reis en weer schitterende (portret) foto's Ger!
  2. Diana van der Keur:
    26 februari 2017
    Wat een sprekend verslag en schitterende foto's!
  3. Corry:
    26 februari 2017
    Linda en Lenie, wat een mooi verslag weer en wat mooi dat we weer gewoon mee mogen kijken .heel bijzonder wat we weer te zien krijgen. Goede reis verder en ik kijk met plezier wat jullie allemaal meemaken.
  4. Ria Hoenderop:
    26 februari 2017
    Wat een bijzondere foto's. Mooi!
  5. Adrie Houkes:
    27 februari 2017
    Wat een kleurenrijkdom en dat in zo'n arm land; bijzonder.
    Dat verwacht je niet zo snel. Ik geniet hier met volle teugen van!
  6. Marc Thissen:
    27 februari 2017
    Erg mooie foto's Linda. Zo te zien heb je het goed naar je zin!
  7. Fred en Irena:
    27 februari 2017
    Geweldig om ook aan dat deel van Nepal aandacht te schenken.
  8. Corrie:
    27 februari 2017
    in jullie belevenissen reis ik met jullie mee door Nepal. Mooi en boeien alles te lezen en de foto's te bekijken. Nog een goede en mooie tijd toegewenst!
  9. Sjaanie:
    1 maart 2017
    Wat een prachtige foto's weer...